Z podręcznika zwiadowcy WDW. Ślady pojazdów wojsk NATO.
Radziecki zwiadowca musi bezbłędnie rozpoznać sylwetki czołgów, transporterów czy samochodów przeciwnika. Musi także umieć rozpoznawać natowskie pojazdy po śladach gąsienic, to jeden z wielu elementów szkolenia zwiadowcy radzieckich WDW i DSz.
Rozpoznawanie śladów techniki bojowej i środków
transportowych.
Przy rozpoznawaniu śladów konieczne jest ustalenie
rodzaju i ilości techniki wojskowej (transportowej), kierunku przemieszczania
się oraz wieku śladu.
Dane dotyczące niektórych głównych rodzajów broni i wyposażenia przeciwnika
podano w tabeli 8 oraz na rys. 57 i 58.
W związku z tym, zwiadowca musi zawsze mieć przy sobie taśmę mierniczą lub
centymetr krawiecki, aby zmierzyć te parametry.
Trudniej jest określić typ pojazdu kołowego na podstawie
śladów, ponieważ ten sam pojazd może mieć różne wzory opon o różnym bieżniku.
Jednak nawet w tym przypadku doświadczony zwiadowca poradzi sobie z zadaniem,
analizując szerokość bieżnika, liczbę i rozmieszczenie osi i kół. Typ pojazdu
kołowego łatwiej określić na zakrętach, ponieważ to właśnie tam widoczne są
ślady wszystkich jego kół.
![]() |
| Rys. 57. Ślady artylerii samobieżnej armii USA. Z lewej:haubica M109 Z prawej: haubica M110 i armata M107. |
Kierunek przemieszczania się sprzętu wojskowego i
pojazdów określa się przede wszystkim na podstawie charakterystycznych cech
pozostawianych przez nich śladów.
Cechy te obejmują:
- nacięcia bieżnika opony terenowej zwrócone są zazwyczaj w kierunku przeciwnym do kierunku jazdy;
- grunt pod brzegami bieżnika ulega nieco większemu zagęszczeniu w kierunku przeciwnym do kierunku ruchu;
- krople cieczy (oleju), które spadają wzdłuż toru ruchu, wskazują kierunek ruchu swoimi wydłużonymi, cienkimi końcami;
- cząstki gleby wyrzucane są przez koło lub gąsienicę w kierunku przeciwnym do kierunku ruchu;
- trawa i krzewy są dociskane w kierunku ruchu;
- błoto i woda podczas jazdy przez kałuże, rowy, bagna, itp. są zazwyczaj rozchlapywane na boki i do przodu, pozostawiając mokry ślad w kierunku jazdy;
- pojazdy kołowe na zakrętach tworzą kąt rozbieżny śladu i kąt zbieżny, gdzie samochód lub transporter opancerzony po zakręcie wychodzi na prostą. Kąt zbieżny będzie zawsze skierowany w kierunku ruchu;
Bardzo trudno, a czasem wręcz niemożliwe, jest ustalić rodzaj i liczbę pojazdów, jeśli drogą przejechała kolumna mieszana pojazdów, ponieważ ślady niektórych pojazdów zacierają się pod śladami innych. W takim przypadku, aby rozpoznać ślady, należy znaleźć miejsce, w którym kolumna zatrzymała się lub ominęła unieruchomiony (zatrzymany) pojazd.
|
Tabela 8.
Wymiary gąsienic niektórych modeli zagranicznego sprzętu wojskowego
| Tabela 8. Wymiary gąsienic niektórych modeli zagranicznego sprzętu wojskowego |



Komentarze
Prześlij komentarz