Tajemnicza litera T na samochodach 83. białogardzkiej SBDsz.

 



    Jak wspinałem w artykule o OZ znak rozpoznawczy Brygady umieszczano tylko na pojazdach bojowych posiadających numer taktyczny (numer burtowy), ale inne pojazdy także posiadały swoje specyficzne piktogramy.

W Siłach Zbrojnych ZSRR pojazdy kołowe (poza zapasami nienaruszalnymi) dzieli się zasadniczo na trzy grupy eksploatacyjne, oznaczone piktogramami naniesionymi na pojazd:
  • pojazdy bojowe – pojazdy grypy bojowej – wszelkie pojazdy które opuszczają teren koszar (garaży) tylko podczas planowych ćwiczeń, dużych manewrów lub wojny. Pojazdy tej grupy, poza wymaganymi numerami rejestracyjnymi, w praktyce nie są specjalnie oznaczane.
  • pojazdy szkolno - bojowe –pojazdy grupy szkolno - bojowej – to pojazdy służące do szkolenia kierowców, oznakowane były różnie. Na terenie Polski po prawej stronie zderzaka lub na przedniej szybie i na tylnej klapie była naniesiona z szablonu litera U – cyrylicą była to litera Y.
    Dodatkowo z przodu i z tyłu pojazdu powinien być umieszczony okrągły znak z napisem „Nauka jazdy” w języku polskim lub niebieska tablica z białą literą L.
  • pojazdy transportowo- bojowe – pojazdy grupy transportowej – to grupa pojazdów przeznaczona do codziennego użytkowania w jednostce. Wszelki samochody funkcyjne, pojazdy dowożące żywność, zapatrzenie, itp.
    Ta grupa pojazdów jest oznakowana literą T w odwróconym trójkącie. Taki piktogram umieszczało się z lewej strony przedniego zderzaka i tylnej klapy.
    Samochody z takimi znakami były najczęściej spotykane na ulicach Białogardu i regionu.
     MAZ-5335 z białogardzkiej Brygady, rok 1987.
    Na zderzaku T w odwróconym trójkącie znak rozpoznawczy pojazdu z grupy transportowej.

Pytanie, po co to robiono?

Z czystego pragmatyzmu i wygody😁
Dla każdego pojazdu był przewidziany roczny limit kilometrów, motogodzin, materiałów pędnych i smarów. Pojazdy z grupy bojowej "wyjeżdżonych" kilometrów miały oczywiście najmniej.
Normy kilometrów, paliwa, części zamiennych i planowanych remontów największe były oczywiście w grupie transportowej, bo były to pojazdy w ciągłym użytkowaniu.
W grupie szkolnej normy były nieco mniejsze niż w grupie szkolno-bojowej.
Ural 375 z białogardzkiej Brygady ze znakiem rozpoznawczym grupy transportowej.
Rok 1987.


Ził 130 grupy transportowej z nieznanej jednostki  Północnej Grupy Wojsk Armii Radzieckiej w Polsce. Lata 80.

Kamaz 5511 grupy transportowej z nieznanej jednostki  Północnej Grupy Wojsk Armii Radzieckiej w Polsce. Lata 80.
Zgodnie z ostatnim obowiązującym w białogardzkiej brygadzie Rozkazem nr 10 Ministra Obrony ZSRR z 17. stycznia 1985 roku
"Rozkaz Ministra Obrony ZSRR nr10 w sprawie tablic rejestracyjnych, znaków identyfikacyjnych i ostrzegawczych, napisów i oznaczeń na pojazdach Armii Radzieckiej i Marynarki Wojennej" piktogram grupy transportowej miał wymiary 10x10 cm, grubość boków trójkąta to 8 mm. Litera T powinna być wysokości 50 mm i szerokości 35 mm o grubości 10mm. Piktogram nakłada się z szablonu białą farbą.
Fragment rozkazu nr 10 z 17. stycznia 1985 roku
"Rozkaz Ministra Obrony ZSRR nr10 w sprawie tablic rejestracyjnych, znaków identyfikacyjnych i ostrzegawczych, napisów i oznaczeń na pojazdach Armii Radzieckiej i Marynarki Wojennej" .

Fragment rozkazu nr 10 z 17. stycznia 1985 roku
"Rozkaz Ministra Obrony ZSRR nr10 w sprawie tablic rejestracyjnych, znaków identyfikacyjnych i ostrzegawczych, napisów i oznaczeń na pojazdach Armii Radzieckiej i Marynarki Wojennej" .



Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Солдат без бирки, как п...да без дырки...

Kurtki zimowe w 83. Samodzielnej Brygadzie Desantowo-Szturmowej 1986-1990.

Płaszcz-pałatka, peleryna wprost (nie)doskonała.