STATUT ZJEDNOCZONYCH SIŁ ZBROJNYCH PAŃSTW-STRON UKŁADU WARSZAWSKIEGO i organów kierowania nimi (na czas wojny).
ZASADY OGÓLNE
1. Państwa-Strony
Układu Warszawskiego w sytuacji nieustannego imperialistycznego zagrożenia ich
bezpieczeństwa, potwierdzając wzięte na siebie zobowiązania wynikające
z Układu Warszawskiego o przyjaźni, współpracy i pomocy wzajemnej,
wyrażają wolę wszechstronnego umacniania swej zdolności obronnej i
wykorzystania politycznych, ekonomicznych, naukowo-technicznych
i wojskowych potencjałów państw sojuszniczych w interesie ich
bezpieczeństwa, obrony budownictwa socjalizmu i komunizmu oraz utrwalenia
pokoju.
Państwa-Strony Układu Warszawskiego uważają, że
bezpieczeństwo i obrona zbrojna krajów socjalistycznych jest ich narodowym i
internacjonalistycznym obowiązkiem, że agresywnym siłom imperializmu w
Europie należy przeciwstawić potężne i dobrze przygotowane do wspólnych działań
bojowych Zjednoczone Siły Zbrojne (ZSZ) państw-stron Układu Warszawskiego pod
Jedynym Najwyższym Naczelnym Dowództwem.
2. Problemy
wspólnej polityki obronnej krajów sojuszniczych, organizacji i prowadzenia
walki zbrojnej w obronie zdobyczy socjalizmu, a także inne problemy wojskowe
wymagające wzajemnych uzgodnień między państwami-stronami Układu Warszawskiego
będą rozpatrywane na naradach Politycznego Komitetu Konsultacyjnego, jak
przewiduje to Układ Warszawski.
3. Niniejszy
Statut określa skład, przeznaczenie i zasady funkcjonowania ZSZ, organy
dowodzenia nimi: Najwyższe Naczelne Dowództwo, Naczelne Dowództwa ZSZ
na Zachodnim i Południowo-Zachodnim teatrach działań wojennych (TDW),
Dowództwa Zjednoczonej Floty Bałtyckiej oraz Zjednoczonej Floty Czarnomorskiej,
zasady dowodzenia obroną powietrzną, organizacji pracy politycznej, logistyki
i zaopatrzenia inżynieryjno-technicznego ZSZ na TDW, stosunków wzajemnych
pomiędzy organami dowodzenia ZSZ i narodowym kierownictwem
wojskowo-politycznym państw-stron Układu Warszawskiego, a także
zapewnienia środków finansowych.
4. Niniejszy
Statut jest zgodny z Układem o Przyjaźni, Współpracy i Pomocy Wzajemnej,
zawartym w 1955 roku w Warszawie oraz z
postanowieniem państw-stron Układu Warszawskiego, powziętym na naradzie
Politycznego Komitetu Konsultacyjnego w dniu 23 listopada 1978 roku.
Statut wchodzi w życie z chwilą jego zatwierdzenia
przez państwa-strony Układu Warszawskiego.
I. ZJEDNOCZONE SIŁY ZBROJNE PAŃSTW-STRON UKŁADU
WARSZAWSKIEGO
5. Przez
Zjednoczone Siły Zbrojne państw-stron Układu Warszawskiego na czas wojny
rozumie się wydzielone w ich skład siły zbrojne tych państw, przeznaczone do
odparcia agresji i zniszczenia agresora na lądzie, morzu
i w powietrzu, niezależnie od granic państw-stron Układu
Warszawskiego, oraz organy dowodzenia Zjednoczonymi Siłami Zbrojnymi.
6. Zjednoczone
Siły Zbrojne państw-stron Układu Warszawskiego na czas wojny dzielą się na
zgrupowania strategiczne na Zachodnim i Południowo-Zachodnim TDW i na rezerwy Najwyższego Naczelnego
Dowództwa.
Zgrupowania
strategiczne składają się z wojsk lądowych, sił morskich, organów dowodzenia i
zaplecza wydzielonych w skład Zjednoczonych Sił Zbrojnych państw-stron Układu
Warszawskiego podległych Naczelnym Dowództwom ZSZ na Zachodnim
i Południowo-Zachodnim TDW lub będące w bezpośredniej podległości
Najwyższego Naczelnego Dowództwa.
Rezerwy
Najwyższego Naczelnego Dowództwa stanowią wydzielone w skład Zjednoczonych Sił Zbrojnych narodowe związki operacyjne,
związki taktyczne, jednostki (okręty), organy dowodzenia i tyłów sił zbrojnych
państw-stron Układu Warszawskiego, które nie zostały podporządkowane Naczelnym
Dowództwom ZSZ na Zachodnim i Południowo-Zachodnim TDW lub nie znalazły się
w bezpośredniej podległości Najwyższego Naczelnego Dowództwa, ale są
przewidziane na uzupełnienie zgrupowań ZSZ na TDW, na wzmożenie wysiłku w toku
działań wojennych i wykonanie innych zadań, a także rezerwy wydzielone środków
materialnych i technicznych państw-stron Układu Warszawskiego.
Wszystkie
pozostałe formacje wojskowe, ośrodki wyszkolenia, organy dowodzenia
i tyłów pozostają w gestii narodowego kierownictwa wojskowo-politycznego i
są wykorzystywane zgodnie z jego planami. W razie konieczności, siły i środki
tych formacji wojskowych, organów dowodzenia i tyłów, na podstawie wzajemnego
porozumienia między narodowym kierownictwem wojskowo-politycznym i Najwyższym
Naczelnym Dowództwem, mogą być wykorzystane w interesie
i w zgodzie z planami Najwyższego Naczelnego Dowództwa
i Naczelnych Dowództw ZSZ na TDW.
7. Skład
ZSZ na czas pokoju określają specjalne Protokoły, zgodnie z ogólnymi
celami wojskowo-politycznymi i strategicznymi, wytyczonymi przez kierownictwa
wojskowo-polityczne państw-stron Układu Warszawskiego. Protokoły sporządzane są
z reguły na okres 5 lat i podpisywane są przez Naczelnego Dowódcę ZSZ
państw-stron Układu Warszawskiego i ministrów obrony wszystkich tych państw,
a zatwierdzane odpowiednio przez rządy państw-stron Układu Warszawskiego.
Skład bojowy i liczebność wojsk i flot wydzielonych w skład ZSZ, zależnie od sytuacji wojskowo-politycznej, mogą być uściślane i zmieniane: w czasie pokoju – przez narodowe kierownictwo państwowe na wniosek Naczelnego Dowódcy ZSZ pańsw-stron Układu Warszawskiego, a w czasie wojny – przez Najwyższe Naczelne Dowództwo ZSZ i Naczelne Dowództwa ZSZ na TDW po uzgodnieniu z narodowymi kierownictwami wojskowo-politycznymi.
8. Zależnie
od sytuacji Zjednoczone Siły Zbrojne przechodzą pod rozkazy Najwyższego
Naczelnego Dowództwa z chwilą, w której uznają to za konieczne państwa-strony
Układu Warszawskiego lub w wypadku nagłego ataku zbrojnego agresora na jedno lub
kilka państw-stron Układu Warszawskiego. Jednocześnie wchodzą w swe prawa
Naczelne Dowództwa ZSZ na Zachodnim i Południowo-Zachodnim TDW oraz Dowództwa
Flot Wojennych - Zjednoczonej Bałtyckiej i Zjednoczonej Czarnomorskiej.
9. Zjednoczone
Siły Zbrojne przechodzą ze stanu pokoju w stan wojny decyzją państw-stron
Układu Warszawskiego w myśl wytycznych Najwyższego Naczelnego Dowództwa,
a jeśli nie weszło ono jeszcze w swe prawa - w myśl wytycznych Naczelnego
Dowódcy ZSZ państw-stron Układu Warszawskiego.
W wypadku nagłej agresji na jedno lub kilka
państw-stron Układu Warszawskiego wojska i siły flot przestawia w stan wojny
narodowe kierownictwo wojskowo-polityczne, jednocześnie informując niezwłocznie
o tym Najwyższe Naczelne Dowództwo lub Naczelnego Dowódcę ZSZ państw-stron
Układu Warszawskiego (Naczelne Dowództwa ZSZ na TDW), a także narodowe
kierownictwa wojskowo-polityczne państw-stron Układu Warszawskiego.
II. NAJWYŻSZE NACZELNE DOWÓDZTWO ZJEDNOCZONYCH SIŁ
ZBROJNYCH PAŃSTW-STRON UKŁADU WARSZAWSKIEGO
10. W celu
scentralizowanego kierowania w czasie wojny Zjednoczonymi Siłami Zbrojnymi
państw-stron Układu Warszawskiego powołuje się Jedyne Najwyższe Naczelne
Dowództwo. Najwyższego Naczelnego Dowódcę Zjednoczonych Sił Zbrojnych mianuje
się, a skład Najwyższego Naczelnego Dowództwa ustala się decyzją
państw-stron Układu Warszawskiego. Organem kierowania Najwyższego Naczelnego
Dowództwa Zjednoczonych Sił Zbrojnych jest Sztab Generalny Sił Zbrojnych ZSSR.
11. Kierowanie
działaniami wojennymi Najwyższe Naczelne Dowództwo realizuje za pośrednictwem
zjednoczonych i narodowych organów dowodzenia wojskami i siłami flot
(Naczelne Dowództwa ZSZ na Zachodnim i Południowo-Zachodnim TDW, narodowe
dowództwa, Dowództwa Zjednoczonej Bałtyckiej Floty Wojennej i Zjednoczonej
Czarnomorskiej Floty Wojennej, Dowódca wojsk obrony powietrznej państw-stron
Układu Warszawskiego i inne).
III. NACZELNE DOWÓDZTWA ZJEDNOCZONYCH SIŁ
ZBROJNYCH NA ZACHODNIM I POŁUDNIOWO-ZACHODNIM TEATRZE DZIAŁAŃ WOJENNYCH
12. Naczelne Dowództwa ZSZ na Zachodnim i
Południowo-Zachodnim TDW są organami kierowania zgrupowaniami
strategicznymi wojsk i flot na teatrach działań wojennych i podlegają
bezpośrednio Najwyższemu Naczelnemu Dowództwu Zjednoczonych Sił Zbrojnych
państw-stron Układu Warszawskiego.
Uczestniczą w planowaniu strategicznym i operacyjnym;
organizują współdziałanie operacyjne między frontami, flotami i związkami
operacyjnymi rodzajów wojsk ZSZ na TDW i wykorzystanie rezerw Najwyższego
Naczelnego Dowództwa, wydzielonych do ich dyspozycji; realizują dowodzenie
koalicyjnymi zgrupowaniami wojsk i flot na odpowiednich teatrach. Wspólnie z
narodowym kierownictwem wojskowo-politycznym krajów sojuszniczych podejmują
działania na rzecz umocnienia zdolności bojowej wojsk i sił flot oraz ich
wszechstronnego zaopatrzenia.
13. W
skład Naczelnego Dowództwa ZSZ na Zachodnim (Południowo-Zachodnim) TDW wchodzą:
- Naczelny
Dowódca ZSZ na TDW,
- szef
Sztabu ZSZ na TDW – pierwszy zastępca Naczelnego Dowódcy;
- szef
Zarządu Politycznego ZSZ na TDW;
- zastępcy Naczelnego Dowódcy ZSZ na TDW z ramienia
każdego państwa sojuszniczego, którego wojska i siły floty wchodzą w skład ZSZ
na TDW;
- zastępcy Naczelnego Dowódcy ZSZ na TDW do spraw
rodzajów sił zbrojnych, tyłów i uzbrojenia;
- dowódcy
(szefowie) rodzajów wojsk i inne osoby urzędowe.
Organami
dowodzenia Naczelnych Dowództw ZSZ na TDW są: Sztab, Zarząd Polityczny, sztaby
(zarządy, działy) rodzajów sił zbrojnych, tyłów, rodzajów wojsk (wojsk
specjalnych), służb i inne organy dowódcze, które mogą być utworzone w razie
konieczności.
14. Przy
Naczelnym Dowódcy ZSZ na Zachodnim (Południowo-Zachodnim) TDW ustanawia się
Radę Wojenną Zjednoczonych Sił Zbrojnych na TDW.
W skład
Rady Wojennej wchodzą: Naczelny Dowódca ZSZ na TDW - przewodniczący Rady
Wojennej, szef Sztabu ZSZ na TDW - pierwszy zastępca Naczelnego Dowódcy, szef
Zarządu Politycznego, zastępcy Naczelnego Dowódcy ZSZ na TDW z ramienia
każdego państwa sojuszniczego, inni zastępcy Naczelnego Dowódcy na TDW,
zastępcy szefów zarządów politycznych z ramienia każdej armii
sojuszniczej. W skład Rady Wojennej na wniosek Naczelnego Dowódcy ZSZ na TDW i
za zgodą narodowych kierownictw wojskowo-politycznych mogą wchodzić inne osoby
urzędowe.
Rada Wojenna zajmuje się rozpatrywaniem problemów stanu
i działań wojsk i sił flot wchodzących w skład ZSZ na TDW.
Postanowienia Rady Wojennej są wprowadzane w życie
rozkazami i dyrektywami Naczelnego Dowódcy ZSZ na TDW.
15. Naczelny
Dowódca ZSZ na Zachodnim (Południowo-Zachodnim) TDW podlega Najwyższemu
Naczelnemu Dowódcy i ma pełnię władzy w zakresie kierowania działaniami
podległych mu frontów (poszczególnych armii), zgrupowań (związków) wojsk OP,
Wojsk Lotniczych, sił Zjednoczonych Flot i innych zgrupowań (związków) na TDW.
Może zwracać się bezpośrednio do kierownictw wojskowo-politycznych państw
sojuszniczych we wszystkich sprawach mających związek z ZSZ na TDW.
16. Szef
Sztabu ZSZ na TDW - pierwszy zastępca Naczelnego Dowódcy kieruje pracą Sztabu i
koordynuje działania wszystkich organów dowodzenia Naczelnego Dowództwa ZSZ na
TDW.
Organizuje
wprowadzanie w życie decyzji i wytycznych Naczelnego Dowódcy ZSZ na TDW,
kontrolę wykonania przez wojska i siły floty postawionych przed nimi zadań,
rozpracowanie problemów wykorzystania operacyjnego wojsk i floty oraz działań
na rzecz utrwalania i odtwarzania ich zdolności bojowej, a także stałe
współdziałanie z generalnymi (głównymi) sztabami armii państw-stron Układu
Warszawskiego. Jemu podlegają zastępcy szefa Sztabu ZSZ z ramienia każdej armii
sojuszniczej wchodzącej w skład ZSZ na TDW.
17. Sztab
Zjednoczonych Sił Zbrojnych na Zachodnim (Południowo-Zachodnim) TDW jest
podstawowym organem dowodzenia Naczelnego Dowódcy ZSZ na TDW.
Sztab ZSZ na TDW kontroluje przestawianie wydzielonych
w skład ZSZ na TDW wojsk i sił flot ze stanu pokoju w stan wojny i kieruje nimi
przy rozwijaniu operacyjnym.
Przygotowuje wnioski z oceny sytuacji
wojskowo-politycznej i strategicznej na TDW i odpowiednio do wytycznych
Najwyższego Naczelnego Dowództwa oraz postanowień Naczelnego Dowódcy ZSZ na TDW
uściśla planowanie pierwszej operacji strategicznej na TDW. Opracowuje
propozycje następnych operacji wojsk i sił floty, opracowuje ich plany
i przekazuje zadania do wojsk i sił floty.
Zapewnia dowodzenie frontami (oddzielnymi armiami),
Wojskami Lotniczymi, Zjednoczoną Flotą i Wojskami Obrony Powietrznej,
organizuje i ugruntowuje współdziałanie między nimi w toku operacji.
Podejmuje działania na rzecz utrzymania wysokiej
gotowości bojowej wojsk i sił floty, uzupełniania we właściwym czasie
strat w stanie osobowym, uzbrojeniu i środkach technicznych, odtwarzania
zdolności bojowej zgrupowań i związków, a także w zakresie zaopatrzenia
ich w środki materialne i inżynieryjno-techniczne.
Studiuje, uogólnia i upowszechnia doświadczenie w
prowadzeniu działań bojowych.
18. Zastępcy
Naczelnego Dowódcy ZSZ z ramienia państw sojuszniczych uczestniczą w
wypracowaniu propozycji bojowego wykorzystania narodowych formacji (związków),
w planowaniu ich działań wojennych, organizacji współdziałania w
zgrupowaniach koalicyjnych, w kontroli wykonania postawionych przed nimi zadań,
utrzymują stałą łączność z narodowymi kierownictwami wojskowo-politycznymi w
zakresie umacniania wysokiej gotowości i zdolności bojowej, uzupełniania strat
w stanie osobowym, środkach technicznych i uzbrojeniu narodowych wojsk i
sił flot i zaopatrzenia ich w środki materiałowe i techniczne,
a także w rozwiązywaniu innych problemów dotyczących koalicyjnych i
narodowych wojsk i sił flot.
19. Zastępcy
Naczelnego Dowódcy ZSZ na TDW do spraw rodzajów sił zbrojnych opracowują
propozycje bojowego wykorzystania zgrupowań, związków i jednostek
odpowiednich rodzajów sił zbrojnych; wraz ze Sztabem ZSZ na TDW planują ich
zastosowanie bojowe oraz współdziałanie w toku operacji z innymi rodzajami sił
zbrojnych, formacjami i wojskami (służbami) specjalnymi; kieruje podległymi
związkami operacyjnymi, taktycznymi i jednostkami; kontrolują wykonanie przez
wojska (siły) odpowiednich rodzajów sił zbrojnych postawionych przed nimi
zadań.
20. Zastępca Naczelnego Dowódcy ZSZ do spraw tyłów organizuje zabezpieczenie tyłowe ZSZ w toku operacji i współdziałanie zgrupowań z tyłami; kontroluje oraz w porozumieniu z odpowiednimi narodowymi organami wojskowymi - koordynuje zaopatrzenie materiałowe, transportowe, medyczne, weterynaryjne i inne związków operacyjnych (taktycznych) oraz odtwarzanie zdolności bojowej ich tyłów.
21. Zastępca
Naczelnego Dowódcy do spraw uzbrojenia opracowuje wnioski w zakresie
zaopatrzenia inżynieryjno-technicznego wojsk oraz planuje je w toku operacji;
organizuje współdziałanie między organami zaopatrzenia
inżynieryjno-technicznego związków operacyjnych (taktycznych); w porozumieniu
z odpowiednimi wojskowymi organami narodowymi rozwiązuje problemy
uzupełniania strat i remontów uzbrojenia i techniki z wykorzystaniem
bazy remontowo-produkcyjnej i miejscowych rezerw na TDW.
22. Dowódcy
(szefowie) rodzajów wojsk (wojsk specjalnych, służb) opracowują wnioski w
zakresie bojowego wykorzystania związków i jednostek odpowiednich rodzajów
wojsk (wojsk specjalnych, służb); razem ze sztabami ZSZ na TDW planują ich
zastosowanie w operacjach; organizują działania bojowe podległych im
bezpośrednio związków i jednostek wojskowych i ich współdziałania ze
zgrupowaniami (związkami) rodzajów sił zbrojnych i rodzajów wojsk; dowodzą
podległymi sobie związkami i jednostkami; kontrolują wykonanie postawionych
przed nimi zadań.
23. Praca
Sztabu ZSZ na TDW, zastępców Naczelnego Dowódcy ZSZ, dowódców (szefów) rodzajów
wojsk (wojsk specjalnych, służb) i ich sztabów (zarządów, działów) jest
organizowania i realizowana na podstawie dyrektyw Najwyższego Naczelnego
Dowództwa, decyzji i wytycznych Naczelnego Dowódcy ZSZ na TDW i zmierza do
pełnego i bezzwłocznego ich wykonania.
24. Dla
ukończenia we właściwym czasie przedsięwzięć w zakresie przygotowania Naczelnych
Dowództw ZSZ na Zachodnim i Południowo-Zachodnim TDW, na wniosek Najwyższego
Naczelnego Dowódcy i w wyniku wzajemnych uzgodnień, decyzją rządów państw-stron
Układu Warszawskiego zostają mianowani Naczelny Dowódca, szef Sztabu – pierwszy
zastępca Naczelnego Dowódcy, szef Zarządu Politycznego, zastępcy Naczelnego
Dowódcy z ramienia każdego państwa sojuszniczego oraz inni zastępcy Naczelnego
Dowódcy.
25. Mianowany
zespół kierowniczy Naczelnych Dowództw ZSZ na Zachodnim
i Południowo-Zachodnim TDW w czasie pokoju uczestniczy w dotyczącym go
zakresie w opracowaniu (uściśleniu) planów operacyjnych, w doskonaleniu
gotowości bojowej wojsk i flot wydzielonych w skład ZSZ, w planowaniu ich
rozwoju, zaopatrzenia materiałowego i specjalistyczno-technicznego, wyposażenia
terytorium państw sojuszniczych pod
kątem operacyjnym, w przygotowaniu wojsk i sił flot oraz organów
dowodzenia Naczelnego Dowódcy ZSZ na TDW do wykonania ich zadań w czasie
wojny.
26. Struktura
organizacyjna i liczebność organów dowodzenia Naczelnych Dowództw ZSZ na TDW
jest w czasie pokoju określana przez Sztab ZSZ państw-stron Układu
Warszawskiego oddzielnie dla Zachodniego i Południowo-Zachodniego TDW i po
uzgodnieniach z narodowymi kierownictwami wojskowo-politycznymi krajów
sojuszniczych zatwierdzana przez Naczelnego Dowódcę ZSZ państw-stron Układu
Warszawskiego.
27. Dla skompletowania Naczelnych Dowództw ZSZ na Zachodnim i Południowo-Zachodnim TDW przeznacza się generałów, admirałów i oficerów Sztabu oraz innych organów dowodzenia Naczelnego Dowódcy ZSZ państw-stron Układu Warszawskiego, a także generałów, admirałów i oficerów odpowiednich sojuszniczych armii i flot, po uzgodnieniu z narodowym kierownictwem wojskowym zgodnie z przyjętą strukturą organizacyjną.
28. Przygotowanie
organów dowodzenia przeznaczonych dla Naczelnych Dowództw ZSZ na TDW i organów
dowodzenia zgrupowań operacyjnych armii sojuszniczych, a także sił i środków
łączności w czasie pokoju jest realizowane przez Zjednoczone Dowództwo, Sztab
ZSZ państw-stron Układu Warszawskiego oraz dowództwa narodowe według
uzgodnionych planów wspólnych działań i planów dowództw narodowych.
IV. ZJEDNOCZONE FLOTY WOJENNE
29. W
interesie jak najbardziej efektywnego wykorzystania marynarek wojennych
państw-stron Układu Warszawskiego tworzy się Zjednoczoną Flotę Bałtycką
i Zjednoczoną Flotę Czarnomorską, które stanowią zgrupowania
operacyjno-strategiczne, przeznaczone do odparcia agresji i obrony interesów
państw-stron Układu Warszawskiego na odpowiednich teatrach działań wojennych.
W skład Zjednoczonej Floty Bałtyckie wchodzą: Flota
Bałtycka ZSSR, Ludowa Marynarka Wojenna Niemieckiej Republiki Demokratycznej i
Marynarka Wojenna Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej.
W skład Zjednoczonej Floty Czarnomorskiej wchodzą:
Flota Czarnomorska ZSSR, Marynarka Wojenna Bułgarskiej Republiki Ludowej i
Marynarka Wojenna Socjalistycznej Republiki Rumunii.
30. Dowódcą
Zjednoczonej Floty Bałtyckiej jest Dowódca Floty Bałtyckiej ZSSR; Dowódcą
Zjednoczonej Floty Czarnomorskiej jest Dowódca Floty Czarnomorskiej ZSSR.
Dowódcy Zjednoczonej Floty Bałtyckiej i Zjednoczonej
Floty Czarnomorskiej są jednocześnie zastępcami do spraw floty wojennej
Naczelnych Dowódców ZSZ odpowiednio na Zachodnim i Południowo-Zachodnim TDW.
Organami dowodzenia Dowódców Zjednoczonych Flot Wojenny
są odpowiednio sztaby i inne organy dowodzenia Flot Bałtyckiej i Czarnomorskiej
ZSSR.
31. Dowódca Zjednoczonej Floty
upoważniony jest do kierowania wszystkimi siłami Zjednoczonej Floty na
odpowiednim TDW. Ponosi całkowitą odpowiedzialność za wykonanie przez nie zadań
bojowych w operacjach na danym TDW; wydaje dyrektywy i rozkazy operacyjne
odnośnie bojowego wykorzystania sił floty i kieruje ich działaniami
bojowymi w toku operacji.
32. Szef
Sztabu Zjednoczonej Floty Wojennej kieruje pracą sztabu, koordynuje działalność
wszystkich organów dowodzenia Zjednoczonej Floty Wojennej.
Dla zabezpieczenia dowodzenia i współdziałania przy
Sztabie Zjednoczonej Floty Wojennej znajdują się grupy operacyjne z ramienia
każdej narodowej marynarki wojennej.
33. Dowódcy
Marynarki Wojennej Bułgarskiej Republiki Ludowej, Ludowej Marynarki Wojennej
Niemieckiej Republiki Demokratycznej, Marynarki Wojennej Polskiej
Rzeczypospolitej Ludowej i Marynarki Wojennej Socjalistycznej Republiki Rumunii
są zarazem zastępcami odpowiednich Dowództw Zjednoczonych Flot Wojennych.
Ponoszą całkowitą odpowiedzialność za utrzymanie przepisowej gotowości bojowej podległych im sił
i środków i za wykonanie przez nie postawionych przed nimi zadań; planują
i organizują ich działania bojowe; uczestniczą w organizacji współdziałania sił
i środków marynarek sojuszniczych; wprowadzają w życie kierowanie podległymi
zgrupowaniami, związkami, jednostkami i okrętami.
V. PODSTAWY OBRONY POWIETRZNEJ
34. Utworzony
w czasie pokoju jedyny system Obrony Powietrznej państw-stron Układu
Warszawskiego i jego organy dowodzenia zostają na czas wojny zachowane
i uzupełnione siłami i środkami OP związków operacyjnych rodzajów sił
zbrojnych rozwijanych na Zachodnim i Południowo-Zachodnim TDW.
35. W
skład Obrony Powietrznej na Zachodnim i Południowo-Zachodnim TDW wchodzą wojska
OP państw-stron Układu Warszawskiego, wojska OP i lotnictwo myśliwskie
wojsk lotniczych frontów (poszczególnych armii, okręgów wojskowych), siły i
środki OP Zjednoczonych Flot Wojennych, związki taktyczne i jednostki OP
podległe bezpośrednio Naczelnemu Dowódcy ZSZ na TDW.
Wojska OP każdego z państw-stron Układu Warszawskiego,
na równi z realizacją zadań obrony własnego terytorium, przeznaczają część
swych sił na wzmocnienie OP sąsiednich współdziałających państw i ZSZ na TDW.
W razie konieczności, przegrupowanie poza granice kraju
i podporządkowanie nowemu dowództwu jednostek, związków taktycznych wojsk
OP kraju i organów dowodzenia nimi dokonuje się na mocy decyzji Naczelnego
Dowódcy ZSZ na TDW po uzgodnieniu z narodowym kierownictwem
wojskowo-politycznym oraz z Dowódcą Wojsk OP państw-stron Układu Warszawskiego.
36. Dowodzenie
wojskami OP na TDW oraz organizację współdziałania realizuje Naczelny Dowódca
ZSZ na TDW przez swego zastępcę do spraw OP.
Koordynacja
działań bojowych wszystkich sił i środków OP rozwiniętych na Zachodnim i
Południowo-Zachodnim TDW spoczywa na Najwyższym Naczelnym Dowództwie, które
realizuje ją przez Dowódcę Wojsk OP państw-stron Układu Warszawskiego.
37. Dowódca
OP - zastępca Naczelnego Dowódcy ZSZ na TDW do spraw obrony powietrznej
(zarazem zastępca Dowódcy Wojsk OP państw-stron Układu Warszawskiego)
opracowuje projekt zastosowania bojowego sił i środków OP w operacjach,
wspólnie ze Sztabem ZSZ na TDW i dowódcami Wojsk OP (dowódcami Wojsk Lotniczych
i OP) sojuszniczych krajów realizuje planowanie i organizację obrony
powietrznej na TDW.
Dowodzenie
wojskami OP na TDW dowódca OP - zastępca Naczelnego Dowódcy ZSZ na TDW (zarazem
zastępca Dowódcy Wojsk Obrony Powietrznej państw-stron Układu Warszawskiego)
realizuje przez dowódców OP (dowódców Wojsk Lotniczych i OP) krajów
sojuszniczych włączonych do jedynego systemu OP państw-stron Układu
Warszawskiego, dowódców OP (szefów wojsk OP) frontów (poszczególnych armii,
okręgów wojskowych) i szefa OP Zjednoczonej Floty Wojennej.
VI. PODSTAWY DOWODZENIA ZJEDNOCZONYMI SIŁAMI
ZBROJNYMI NA TDW
38. Rozwijanie
organów dowodzenia i systemów łączności Naczelnych Dowództw ZSZ na Zachodnim i
Południowo-Zachodnim TDW, zajmowanie przez nie przygotowanych punktów
dowodzenia dokonuje się na podstawie specjalnego rozporządzenia (wytycznych)
Najwyższego Naczelnego Dowództwa w oparciu o plany, które są opracowywane
w czasie pokoju przez Sztab Zjednoczonych Sił Zbrojnych i uzgadniane z
narodowym kierownictwem wojskowym odpowiednich państw-stron Układu
Warszawskiego.
39. Dla
zapewnienia dowodzenia ZSZ na TDW tworzy się uprzednio stacjonarne (bronione) i
ruchome zapasowe i pomocnicze punkty dowodzenia z odpowiednimi środkami
łączności. Stacjonarne (bronione) punkty dowodzenia ZSZ na TDW w czasie
pokoju są utrzymywane w stanie gotowości do pracy; są na nich pełnione
całodobowe dyżury operacyjne.
Punkty dowodzenia Naczelnych Dowództw ZSZ na Zachodnim
i Południowo-Zachodnim TDW, Dowództw Bałtyckiej i Czarnomorskiej Zjednoczonych
Flot Wojennych i narodowych dowództw wojskowych w czasie pokoju są
włączone do jedynego systemu dowodzenia i łączności, zapewniającego Najwyższemu
Naczelnemu Dowództwu kierowanie Zjednoczonymi Siłami Zbrojnymi przy
przestawieniu ich z pokojowego na stan wojny na początku i w trakcie trwania
działań wojennych.
40. Dla
zapewnienia niezawodnego dowodzenia wojskami i siłami flot tworzy się system
łączności ZSZ na TDW, który bazuje na węzłach łączności punktów dowodzenia,
na wojskowych punktach oporu i, odpowiednio do porozumień
międzypaństwowych, na państwowych sieciach łączności państw-stron Układu
Warszawskiego.
Łączność Najwyższego Naczelnego Dowództwa, Naczelnych
Dowództw ZSZ na TDW z narodowymi związkami operacyjnymi (związkami
taktycznymi), które wchodzą w skład ZSZ, zapewniają specjalnie wydzielone
w czasie pokoju wojska łączności ze składu armii państw-stron Układu
Warszawskiego w myśl uzgodnionych planów.
41. Stawianie
zadań przed wojskami i siłami flot, wchodzących w skład ZSZ na TDW, dokonywane
jest poprzez dyrektywy operacyjne i rozporządzenia, wydawane przez Najwyższe
Naczelne Dowództwo, przez Naczelne Dowództwa ZSZ na TDW i przez dowództwa
Zjednoczonych Flot Wojennych.
Naczelne Dowództwa ZSZ na TDW informują narodowe
kierownictwa wojskowo-polityczne odpowiednich państw sprzymierzonych o stanie
narodowych związków operacyjnych (związków taktycznych), o postawionych przed
nimi zadaniach i o przebiegu ich wykonania, o przedsięwziętych krokach,
zmierzających do zwiększenia i odtworzenia zdolności bojowej wojsk i sił flot.
Dowódcy (szefowie) narodowych związków operacyjnych (taktycznych) składają raporty o stanie i działaniach bojowych wojsk i sił flot wyższym instancjom dowódczym i narodowemu kierownictwu wojskowo-politycznemu.
42. Z
chwilą przejścia Zjednoczonych Sił Zbrojnych w stan wojny, znajdujący się
w czasie pokoju przedstawiciele Naczelnego Dowódcy ZSZ państw-stron Układu
Warszawskiego w armiach sojuszniczych stają się przedstawicielami Naczelnego
Dowództwa ZSZ na TDW przy narodowym kierownictwie wojskowo-politycznym,
a w pozostałych ogniwach - odpowiednimi przedstawicielami przy tych
organach dowodzenia.
W celu zapewnienia współdziałania i podniesienia
operatywności dowodzenia wojskami i siłami flot Naczelne Dowództwo ZSZ na TDW i
Dowództwa Zjednoczonych Flot Wojennych kierują do podległych sojuszniczych
armii i flot grupy operacyjne. Ich liczebność, skład, tryb pracy i
kompletowania określa w czasie pokoju Sztab ZSZ państw-stron Układu
Warszawskiego. Grupy operacyjne są kierowane według wytycznych Naczelnych
Dowództw ZSZ na TDW.
VII. PODSTAWY ORGANIZACJI PRACY POLITYCZNEJ
43. Pracą
partyjno-polityczną w narodowych związkach operacyjnych, taktycznych
i jednostkach wydzielonych w skład Zjednoczonych Sił Zbrojnych
państw-stron Układu Warszawskiego kierują Komitety Centralne partii
komunistycznych i robotniczych krajów sojuszniczych poprzez odpowiednie
organy polityczne swych armii.
44. Praca
polityczna w ZSZ w czasie wojny jest organizowana i prowadzona zgodnie ze
wspólnymi decyzjami państw-stron Układu Warszawskiego, wytycznymi partii
komunistycznych i robotniczych państw sojuszniczych, a także na podstawie
rozkazów i dyrektyw Najwyższego Naczelnego Dowództwa i ma na celu
podniesienie siły bojowej ZSZ państw-stron Układu Warszawskiego, mobilizację
składu osobowego do wykonania postawionych zadań, utrzymanie wysokiej gotowości
i zdolności bojowej wojsk i sił flot, umocnienie jedności moralno-politycznej,
patriotyzmu socjalistycznego i solidarności internacjonalistycznej, przyjaźni i
braterstwa broni armii sojuszniczych, hartowanie woli osiągnięcia zdecydowanego
zwycięstwa nad agresorem imperialistycznym.
Konkretne zdania
pracy politycznej w różnych rodzajach działalności bojowej wynikają z decyzji
Naczelnych Dowódców ZSZ na TDW, dowódców związków operacyjnych (związków
taktycznych, jednostek oraz okrętów).
Bezpośrednie kierowanie pracą polityczną w związkach
operacyjnych i taktycznych spoczywa na narodowych organach politycznych,
które ponoszą odpowiedzialność za jej stan.
45. W celu
organizacji pracy politycznej w ZSZ na TDW oraz w celu jej koordynacji
z uwzględnieniem koalicyjnego składu wojsk i flot, równolegle
z tworzeniem Naczelnych Dowództw ZSZ na TDW na czas wojny powołuje się
Zarządy Polityczne Zjednoczonych Sił Zbrojnych na TDW. Przy organizacji pracy
politycznej oraz koordynacji działalności organów politycznych ZSZ na TDW
Zarząd Polityczny bierze pod uwagę wytyczne kierownictwa wojskowo-politycznego
państw sojuszniczych i specyfikę pracy politycznej w armiach narodowych.
Zarząd Polityczny ZSZ na TDW analizuje i ocenia walory
moralno-polityczne przeciwnika, stan polityczno-moralny składu osobowego
własnych wojsk i floty; ustala główne kierunki i zadania pracy politycznej
podczas operacji (działań bojowych) na podstawie decyzji, podjętej przez
Naczelnego Dowódcę ZSZ na TDW i zadań postawionych przed wojskami
i siłami floty; planuje zabezpieczenie polityczne operacji (działań
bojowych); z uwzględnieniem koalicyjnego charakteru wojsk i floty wypracowuje
niezbędne z tego punktu widzenia działania w pracy politycznej, organizuje
współdziałanie między organami politycznymi armii sojuszniczych; dokonuje
wymiany informacji i materiałów propagandowych; uogólnia i upowszechnia
doświadczenia pracy politycznej; koordynuje działalność organów· propagandy
specjalnej, wykorzystanie jej sił i środków.
46. W
skład Zarządu Politycznego ZSZ na TDW wchodzą przedstawiciele, wyznaczeni przez
narodowe kierownictwa wojskowo-polityczne państw sojuszniczych z niezbędną
ilością pracowników politycznych.
Ci przedstawiciele organów politycznych są zarazem
zastępcami szefa Zarządu Politycznego i wchodzą z urzędu w skład Rady Wojennej
ZSZ na TDW. Uczestniczą w formułowaniu głównych kierunków i zadań pracy
politycznej w trakcie operacji (działań bojowych), w planowaniu zabezpieczenia
politycznego, w opracowywaniu odpowiednich wytycznych i przekazywaniu ich
do organów politycznych narodowych związków operacyjnych i taktycznych armii
sojuszniczych. Dla zapewnienia współdziałania organów politycznych związków
operacyjnych i taktycznych armii sojuszniczych stosuje się wzajemną
wymianę przedstawicielstw.
Zastępcy szefów Zarządów Politycznych ZSZ na TDW z
każdej armii sojuszniczej biorą udział w rozwiązywaniu zadań w zakresie
utrzymania na wysokim poziomie stanu moralno-politycznego, dyscypliny i
praworządności w swoich wojskach i flotach wchodzących w skład ZSZ; dbają
o ciągły przepływ informacji między swymi wojskami i dowództwem narodowym, o
dostarczanie składowi osobowemu materiałów agitacyjno-propagandowych w ojczystym
języku.
Za swoją działalność są odpowiedzialni przed
dowództwami narodowymi i Naczelnym Dowództwem ZSZ na TDW.
Oceny stanu własnych wojsk, doniesienia i informacje o
przeprowadzonej pracy politycznej w wojskach i flotach na rzecz wykonania
rozkazów i dyrektyw Najwyższego Naczelnego Dowództwa i Naczelnego Dowództwa ZSZ
na TDW są przedkładane przez organy polityczne związków operacyjnych i
taktycznych armii wyższym narodowym organom politycznym i Zarządowi
Politycznemu Zjednoczonych Sił Zbrojnych na TDW.
VIII. PODSTAWY ZABEZPIECZENIA TYŁOWEGO
47. Zabezpieczenie
tyłowe narodowych związków operacyjnych wchodzących w skład ZSZ na TDW
jest organizowane na podstawie dyrektyw Najwyższego Naczelnego Dowództwa i
decyzji Naczelnego Dowódcy ZSZ na TDW.
Jest ono realizowane siłami i środkami tyłów narodowych
związków operacyjnych oraz tyłów centrum Sił Zbrojnych państw-stron Układu
Warszawskiego, a także kosztem sił i środków, wydzielanych do
bezpośredniej gestii Naczelnego Dowódcy ZSZ na TDW oraz strategicznych rezerw
sił i środków tyłów, tworzonych w czasie pokoju i rozwijanych przez
Najwyższe Naczelne Dowództwo z początkiem działań wojennych.
48. Zapasy
środków materiałowych rezerw Zjednoczonego Dowództwa, zgromadzone w czasie
pokoju, z chwilą wstąpienia w swoje prawa Naczelnych Dowództw ZSZ na TDW mogą
być przekazywane do ich dyspozycji na mocy specjalnej dyrektywy Najwyższego
Naczelnego Dowództwa.
49. Przy
organizacji zabezpieczenia tyłowego narodowych związków operacyjnych Naczelny
Dowódca ZSZ na TDW, zgodnie z żądaniem dyrektyw Najwyższego Naczelnego
Dowództwa, w porozumieniu z narodowym kierownictwem wojskowo-politycznym ustala
granice głębokości pasa tyłów i połączenia transportowe dla związków
operacyjnych, kolejność ich osłony technicznej i odtwarzania na terytorium
danego państwa, zasoby środków materiałowych w dyspozycji związków
operacyjnych przeznaczone na operację, ze wskazaniem rozmiarów zapasów na
koniec operacji i kolejności zabezpieczenia tyłowego koalicyjnych zgrupowań
wojsk.
50. Zabezpieczenie
materiałowe wojsk (sił floty) wydzielonych w skład ZSZ na TDW jest realizowane
z zasobów narodowych.
Rozmiary tworzonych zapasów środków materiałowych z
zasobów narodowych są regulowane: w czasie pokoju - odpowiednio do Protokołów
specjalnych, o których mowa w artykule 7 niniejszego Statutu; w czasie
wojny - przez narodowe kierownictwo wojskowo-polityczne, zgodnie z zaleceniem
Najwyższego Naczelnego Dowództwa.
W wypadku, gdy zabezpieczenie tyłowe wojsk
sojuszniczych (sił floty), uchodzących w skład związku operacyjnego innej
przynależności narodowej, będzie trudne do zrealizowania przy pomocy tyłów
własnych, może być ono realizowane przez tyły związku operacyjnego,
w którego skład one wchodzą. Uzupełnienie zużytych przez te wojska (siły
floty) zasobów jest dokonywane z zapasów własnego państwa.
W toku działań wojennych, zależnie od sytuacji,
Naczelny Dowódca ZSZ na TDW w porozumieniu z odpowiednimi organami
narodowego kierownictwa wojskowo-politycznego może dokonywać manewrów środkami
materiałowymi pomiędzy narodowymi związkami operacyjnymi, z późniejszym
rozliczeniem wzajemnym, i za zgodą Najwyższego Naczelnego Dowództwa wykorzystać
w tym celu jego rezerwy.
51. W celu
zabezpieczenia transportów wojskowych państw-stron Układu Warszawskiego
przekazują na potrzeby ZSZ uzgodnioną sieć połączeń transportowych oraz
odpowiednią ilość środków transportu, a w wypadkach szczególnej konieczności
wydzielają dla ZSZ dodatkowe połączenia transportowe i środki transportu.
Przygotowanie, utrzymanie, eksploatacja, osłona
techniczna i odtwarzanie połączeń transportowych na terytoriach państw-stron
Układu Warszawskiego, włącznie z rozwijaniem czasowych i przygranicznych
rejonów przeładunkowych na potrzeby ZSZ, są realizowane zgodnie z Protokołami
dwustronnymi przez narodowe siły i środki, we współdziałaniu z wojskami
ZSZ, odpowiednio do ustalonych planów oraz wytycznych Naczelnego Dowódcy ZSZ na
TDW.
IX. PODSTAWY ZABEZPIECZENIA SPECJALNO-TECHNICZNEGO
52. Specjalno-techniczne zabezpieczenie ZSZ na TDW jest organizowane na podstawie dyrektyw Najwyższego Dowództwa oraz decyzji Naczelnego Dowódcy ZSZ na TDW z wykorzystaniem w uzgodnionym zakresie narodowych zasobów każdej armii państw-stron Układu Warszawskiego zabezpieczenia określonego typu.
53. Utrzymanie
uzbrojenia, środków technicznych i amunicji w gotowości do użycia na polu
walki, ewakuacja, remonty i odtwarzanie uszkodzonego i niesprawnego
uzbrojenia i środków technicznych jest realizowane siłami i środkami
remontowo-ewakuacyjnymi wojsk narodowych.
Zapewnienie wojskom uzbrojenia, środków techniki
wojennej, amunicji, części zapasowych i wojskowego sprzętu technicznego należy
do odpowiednich organów narodowego kierownictwa wojskowo-politycznego
państw-stron Układu Warszawskiego.
54. Odpowiednio
do przeznaczenia operacyjnego narodowych związków operacyjnych i taktycznych, w
czasie pokoju gromadzone są rezerwy uzbrojenia środków technicznych, amunicji,
części zapasowych i wojskowego sprzętu technicznego.
Na podstawie wzajemnych uzgodnień Naczelnych Dowództw
ZSZ na TDW i narodowych kierownictw wojskowo-politycznych odpowiednich
państw-stron Układu Warszawskiego określa się dodatkowe siły i środki
zabezpieczenia specjalno-technicznego dla wojsk sojuszniczych, przybywających
do rejonów przewidywanego rozwinięcia operacyjnego na terenie danego kraju, a
także wykorzystanie zasobów materiałowych i mocy przemysłu narodowego na remont
uzbrojenia, środków technicznych i amunicji wszelkiego rodzaju.
55. Specjalno-techniczne
zabezpieczenie wojsk wchodzących w skład związków operacyjnych innej
przynależności narodowej, w razie konieczności może być realizowane siłami i
środkami związku operacyjnego, w którego skład wchodzą. W takim wypadku są
wydzielane do dyspozycji tego związku narodowe siły i środki
remontowo-ewakuacyjne, niezbędne zapasy amunicji i wojskowego sprzętu
technicznego. Odtwarzanie zasobów zużytych
przez te wojska odbywa się kosztem zapasów własnych danego państwa.
56. Naczelny
Dowódca ZSZ na TDW w porozumieniu z narodowym kierownictwem
wojskowo-politycznym, z uwzględnieniem sytuacji, może dokonywać manewrów siłami
i środkami zaopatrzenia specjalno-technicznego oraz zapasami amunicji
między narodowymi związkami operacyjnymi (taktycznymi), a także sięgać do
miejscowych zasobów i zakładów przemysłu narodowego dla wykonania remontów i
odtwarzania uzbrojenia i środków technicznych.
X. STOSUNKI
WZAJEMNE MIĘDZY DOWÓDZTWAMI ZSZ NA TDW I NARODOWYMI KIEROWNICTWAMI
WOJSKOWO-POLITYCZNYMI PAŃSTW-STRON UKŁADU WARSZAWSKIEGO
57. Dowództwa
Naczelne ZSZ na Zachodnim i Południowo-Zachodnim TDW i narodowe kierownictwa
wojskowo-polityczne odpowiednich państw sojuszniczych na polu prowadzenia walki
zbrojnej kierują się decyzjami państw-stron Układu Warszawskiego, dyrektywami i
wytycznymi Najwyższego Naczelnego Dowództwa.
Między Naczelnymi Dowództwami ZSZ na TDW i narodowymi
kierownictwami wojskowo-politycznymi istnieje i stale zacieśnia się bliskie
współdziałanie.
58. Wraz z
przejęciem przez Naczelne Dowództwa ZSZ na Zachodnim
i Południowo-Zachodnim TDW dowodzenia wojskami i Zjednoczoną Flotą
Wojenną, wydawane im rozkazy, dyrektywy i rozporządzenia stają się obowiązujące
dla wszystkich związków operacyjnych, związków taktycznych, jednostek
(okrętów), organów dowodzenia i tyłów, wydzielonych w skład ZSZ na TDW ze
składu armii sojuszniczych.
59. Narodowe
kierownictwo wojskowo-polityczne każdego kraju-strony Układu Warszawskiego
zapewnia pełne i we właściwym czasie wykonanie
decyzji Najwyższego Naczelnego Dowództwa, wysoką gotowość bojową wojsk i sił
floty, wydzielonych w skład ZSZ na TDW, i utrzymuje kosztem zasobów narodowych
uzgodniony poziom ich skompletowania stanem osobowym, uzbrojenia
i zaopatrzenia w środki techniczne oraz we wszystkie rodzaje środków
materiałowych i technicznych; realizuje dopływ rezerwy, uzupełnianie
i przywracanie zdolności bojowej narodowych związków operacyjnych,
związków taktycznych i jednostek (okrętów) wchodzących w skład ZSZ na TDW;
przedsiębierze działania dla podniesienia stanu moralno-politycznego składu
osobowego narodowych wojsk i sił floty oraz w celu mobilizacji ich do
wykonania postawionych zadań bojowych; zapewnia zajęcie pozycji wyjściowych i
rozwinięcie operacyjne związków operacyjnych i taktycznych armii sojuszniczych
na terytorium swego kraju (w przestrzeni powietrznej i na wodach
terytorialnych).
60. Dowódcy
narodowych związków operacyjnych (związków taktycznych i jednostek),
wydzielonych w skład Zjednoczonych Sił Zbrojnych państw-stron Układu
Warszawskiego i przekazanych do dyspozycji Najwyższego Naczelnego Dowództwa
oraz Naczelnych Dowództw ZSZ na TDW ponoszą pełną odpowiedzialność za
utrzymanie uzgodnionej gotowości bojowej podległych im wojsk (sił) i za
wykonanie postawionych przed nimi zadań bojowych; planują i organizują ich
działania bojowe; realizują kierowanie podległymi związkami operacyjnymi,
taktycznymi, jednostkami (okrętami).
61. Narodowe
kierownictwo wojskowo-polityczne państw-stron Układu Warszawskiego mianuje
generałów, admirałów i oficerów na stanowiska w organach dowodzenia
Naczelnych Dowództw ZSZ na TDW odpowiednio do ich struktury organizacyjnej i
etatu.
Mianowania i dyslokacji dowódców narodowych związków
operacyjnych oraz ich zastępców, a także składu dowódczego organów dowodzenia
Naczelnych Dowództw ZSZ na TDW w czasie wojny dokonuje narodowe
kierownictwo wojskowo-polityczne po uzgodnieniu z Naczelnymi Dowódcami ZSZ na
odpowiednich TDW.
Wszystkie pozostałe problemy kadrowe w wojskach
sojuszniczych wchodzących w skład ZSZ na TDW pozostają w kompetencji
dowództw narodowych.
62. Jurysdykcja
w stosunku do wojskowych wchodzących w skład ZSZ jest określana na podstawie
porozumień między państwami-stronami Układu Warszawskiego.
XI. ZABEPIECZENIE FINANSOWE
63. Dla zabezpieczenia finansowego działalności służbowej organów dowodzenia Naczelnych Dowództw ZSZ na TDW ze związkami i jednostkami łączności, ochrony i obsługi, na czas wojny tworzy się budżety według parytetu procentowego państw-stron Układu Warszawskiego.
64. Wkłady
procentowe do budżetu Naczelnych Dowództw na Zachodnim
i Południowo-Zachodnim TDW są określane z uwzględnieniem decyzji
państw-stron Układu Warszawskiego (o wkładach procentowych do budżetu
Zjednoczonego Dowództwa), podjętej na naradzie Politycznego Komitetu
Konsultacyjnego 17 marca 1969 roku i określa się:
Na Zachodnim TDW dla: NRD – 16,2 proc., PRL – 23,1
proc., ZSSR – 44,5 proc., CSRS – 16,2
proc.
Na Południowo-Zachodnim TDW dla: BRL – 16,9 proc., WRL
– 14,5 proc., SRR – 24,1 proc., ZSSR – 44,5 proc.
65. Wydatki
związane z zabezpieczeniem finansowym wojsk i sił flot wchodzących w skład
ZSZ na TDW, składu osobowego grup specjalnych, kierowanych do wyższych,
podległych i współdziałających organów dowodzenia są pokrywane ze środków
odpowiednich państw-stron Układu Warszawskiego.
ZA BUŁGARSKĄ REPUBLIKĘ LUDOWĄ
ZA WĘGIERSKĄ REPUBLIKĘ LUDOWĄ
ZA NIEMIECKĄ REPUBLIKĘ DEMOKRATYCZNĄ
ZA POLSKĄ RZECZPOSPOLITĘ LUDOWĄ
ZA SOCJALISTYCZNĄ REPUBLIKĘ RUMUNII
ZA ZWIĄZEK SOCJALISTYCZNYCH REPUBLIK
SOWIECKICH
Komentarze
Prześlij komentarz